RANCANGAN PEMBELAJARAN HARIAN BERTURUTAN
RPH UNIT 1.3
Matapelajaran : Sains
Kelas : 5 Cerdas
Tarikh : 20.02.2012
Masa : 9.45 – 10.45 pagi ( 60 minit )
Bilangan
murid : 40 orang
Tajuk :Keadaan bahan
Objektif Pelajaran
:1.3 Memahami kitaran air
i
)Mengetahui proses yang terlibat dalam kitaran air ialah penyejatan
dan
kondensasi
Hasil Pembelajaran
: Pada akhir pengajaran murid dapat :
Psikomotor
i) Menjalani simulasi tentang kejadian hujan
Kognitif:
i)
Menerangkan bagaimana awan terbentuk
ii )Menerangkan bagaimana hujan
terjadi
iii)Menjelaskan kitaran air di persekitaran
kita
iv) menerangkan kepentingan kitaran
air.
Efektif:
i)
Bekerjasama antara ahli dalam kumpulan.
Kemahiran Proses Sains:membuat pemerhatian ,membuat inferens
BBM :cerek
elektrik.air.talam.cermin,kaki retot
Pengetahuan Sedia ada:
Murid mengetahui proses penyejatan dan kondensasi
Pendekatan :Konstruktivisme
Nilai-nilai :Berani,rajin,bersyukur dan berdisiplin
Kemahiran :Menjana idea,menghubung kait,
Langkah
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
(
7 minit )
|
Sumber Air
·
hujan
·
laut
·
kolam
·
sungai
·
salji
·
air
mata air
·
perigi
|
1.Guru menyuruh murid menyenaraikan
beberapa contoh sumber air
2.Guru menunjukkan
Gambar sumber air melalui slide
|
1.Murid memberi jawapan
|
Strategi/Kaedah :
Berpusatkan murid
ABM:slide
Nilai:
-Semangat
-Patuh
KBBK
:
Menjana idea
|
Langkah 1
(
10 minit)
|
-Kitaran air
*Penyejatan
*kondensasi
|
1.Guru menyoal murid
-kejadian awan
-kejadian hujan
-kepentingan kitaran air
2.Guru memberi penjelasan
|
1.Murid memberi jawapan mengikut
kefahaman masing-masing
2.Murid mendengar penjelasan guru
|
Strategi/Kaedah :
Berpusatkan guru
dan murid
Nilai :
-Jujur
-Menghormati
KBKK
:
-Menjana Idea
|
Langkah
2
(20 minit)
|
-Kejadian
hujan(simulasi)
|
.
1.Guru menyediakan
radas untuk menunjukkan simulasi
kejadian hujan kepada murid.
2.Guru menyuruh murid menyatakan
proses yang berlaku semasa
pembentukan awan dan kejadian hujan
|
1.
Murid memerhati
simulasi kejadian hujan yang ditunjukkan
oleh guru
|
Strategi/Teknik
:
Berpusatkan murid
BBM
:cerek,
cermin,kaki retot’talam
Nilai:
-Patuh pada arahan
-Menghargai masa
KBKK
-Kreatif
-Menjana Idea
|
Langkah
3
(
15 minit )
|
Kepentingan air
*air sumber
minuman
*membasuh
*mandi
*membawa mineral
dalam pokok
*tempat tinggal hidupan akuatik
|
1.Guru mengedarkan manila kad kepada setiap kumpulan murid.
2.Murid dikehendaki menyenaraikan
kepentingan kitaran air kepada alam persekitaran
|
1.Murid
berbincang di dalam kumpulan masing-masing
|
Strategi/Kaedah
:
Berpusatkan guru
dan murid
ABM:manila kad,marker pen
Nilai:
-Berani
-Yakin
KBKK
:
-Menjana Idea
-Mengingat kembali
|
Penutup
(
5 minit )
Rumusan
|
Kepentingan air
*air sumber
minuman
*membasuh/mandi
*membawa mineral dalam pokok
*tempat tinggal hidupan akuatik
|
1.Guru menyuruh setiap kumpulan
memilih wakil untuk membentangkan hasil perbincangan mereka
|
1.Murid membentang hasil
perbincangan kumpulan masing-masing .
|
Hi
ReplyDeleteTeori "penyejatan - pemeluwapan - hujan" adalah kebodohan manusia, dalam satu halaman, anda akan melihatnya dan menemui alternatif lain saintifik yang baru dan lebih meyakinkan.
https://pdf.lu/h6vq